fredag 16 oktober 2009

Älgjakt

Ja, inte för att jag är intresserad av jakt, verkligen inte, men jag är uppvuxen med en pappa som är jakttokig och så här års är det alltså ren hysteri kring älgjakten. Vet inte varför det är så speciellt med just älgar, men antar att det är väl för att de är det största djur vi har i Sverige (förrutom björn då) och att de bara är lovliga en viss tid på året. Min käre pappa är då jaktledare för sitt jaktlag och har tydligen extra mycket att stå i inför denna årstiden. Man kan säga att han i princip bor ute i skogen, så illa är det!

Det är ju inte bara jakten i sig, utan all förberedelse såsom att bygga jakttorn, lägga upp en plan för hur jakten ska gå till, vart alla ska stå utplacerade på pass, kläder som ska ses över, bössan som ska smörjas, ja, han har till och med kaklat och lagt klinkers i deras kylrum som de har till det eventuella älgköttet! Snacka om att ha mycket att göra som pensionär, inte en lugn stund här inte. Man blir helt matt bara man tänker på det! Sen kan man absolut inte bege sig ut i skogarna heller, vem vet vad de galna älgjägarna tror att det är som kommer gåendes! Jag och Jalmar brukar ju ta en daglig tur i skogen, men det får allt vänta tills jakten är över här. Trist att man måste anpassa sig efter det, men hellre det än att riskera att bli skjuten.


Jag tycker i alla fall att allt går lite väl till överdrift. Kan inte förstå hur det kan vara så kul att döda djur, vilket intresse alltså! Tänk, där sitter alla galna älgjägare, mitt ute i mörkaste skogen, från tidig morgon till sen kväll i kylan och bara glor, låter ju hur spännande som helst, eller hur?! Givetvis så förstår jag att det behövs skjutas undan djur i skogarna, annars så blir det inavel osv, men jag kan ändå inte låta bli att tycka synd om de små liven. Där går de i godan ro ute i skogen intet ont anande och så får de plötsligt en kula genom kroppen och så var deras liv slut. Fast det är klart, hellre det än att behöva åka långväga transport till ett slakteri. Dessvärre finns de ju de idioter till jägare som skadeskjuter djur
också. Jag menar, är man inte hundra procent säker på att skottet man ska avfyra är dödligt, så låt bli! En i min pappas jaktlag fick skjuta en skadeskjuten hjort häromdagen som ett annat jaktlag visst haft kul med. kan säga att den var väldigt illa däran och hade lidit fruktansvärt. Tur att de stötte på den så de kunde ta slut på dens lidande, stackarn!

Pappa berättade stolt idag att fick de i alla fall hade skjutit en ungtjur häromdagen, så lyckan var stor kan jag säga. Nu har de en älg kvar som de får lov att skjuta, så vi får väl se om de lyckas. Annars så finns det så mycket andra djur de kan skjuta, som pappa sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar