onsdag 28 oktober 2009

Tandläkarbesök

Idag har Jalmar varit hos tandläkaren. Han är ett år (snart) och ska redan gå till tandläkaren! Fick nästan en liten chock när kallelsen kom hem i brevlådan, han har ju bara två tänder, var min första tanke, det måste vara ett skämt. Tydligen så kallas alla ettåringar och sen är inte nästa besök förrän de fyller tre år.

Jalmar var i alla fall på strålande humör och lyckades charma tandsköterskan utan någon större ansträngning. Hon blev helt distraherad av hans oemotståndliga leenden och försök till att prata med henne, så hon kom av sig hela tiden. Hur som helst så var det mest information detta besök gick ut på. I mina ögon ganska självklar information, såsom att man inte ska ge sina barn godis, kakor, saft, läsk osv. Likaså att det finns dolt socker i många livsmedel (te x nyponsoppa), som man helst bör undvika att ge sitt barn. Sen skulle man se till att borsta tänderna regelbundet på sina barn, morgon och kväll. Jo, tack för informationen, men det hade jag nästan kunnat räkna ut själv. Jag frågade tandsköterskan och hon sa att det är faktiskt fler än man tror som inte har koll alls på detta, utan låter sina barn ha saft i nappflaskan och ger dem sötsaker varje dag. Skrämmande, anser jag!


Sen tänkte jag passa på att boka tid där för min egen del också, för det var ett par år sen sist jag var där och då gällde det mest min bettskena som jag har på nätterna. Eftersom jag gått i Kristianstad innan, så räknades jag som ny kund tydligen, trots att jag fick min bettskena här och de tar inte emot några nya kunder längre. Jaha, vart ska man då vända sig om man inte kan vända sig till Folktandvården?! Det fanns visst plats i Höör och Bjärnum, men vem har lust att ligga och köra dit? Jag som tänkte vara duktig och boka tid när jag ändå var där. Får väl gå privat då, hoppas bara jag får tummarna loss...

2 kommentarer:

  1. Hej Frida;-)
    Kan tänka mig att Jalmar charmade hela tandläkarstaben...
    Jag går till Hanna Zoviak Lövroth, Sofia o Simons mamma! Hon är väldigt omtyckt, duktig och noggran!! Vad jag vet så tar hon emot nya kunder, och hon håller till i Hässleholm...
    Ett litet tips, bara!!
    Ha det bra.
    Kram Linda (i Tyringe)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad bra, hon hade jag helt glömt bort, tack för tipset linda, ska kolla upp det=). Kram

    SvaraRadera