lördag 10 oktober 2009

Dumdristiga idéer

Ja..min käre make har ju, som många av er redan säkert vet, ett väldigt stort behov av att röra på sig. Kanske inte så konstigt heller, med tanke på att han sitter stilla i grävmaskinen hela dagarna. Han har i alla fall alltid varit fysisk, även som barn, mer springa än sitta så att säga. Cykling har ju alltid varit ett stort intressen för Tobbe. Inte för inte som han är känd som "Cykel-Tobbe". Då vi träffades för snart 11 år sen (!) var det spinning som gällde. Har växlat mellan olika cykelgrenar sen dess, allt ifrån mountainbike i skogarna, landsvägcykling längs med alla möjliga vägar, bmx på skateboardramper och downhill nerför Åreskutan. Jag var till och med ute och provade mountainbike i skogen ett tag, faktiskt roligt men väldigt fysiskt ansträngande. När det inte har varit cykling så har vi tränat på gymmet tillsammans, simmat i simhallen och jag har även fått iväg han på en del Friskis och Svettis pass, såsom box och stationsgympa.
Jag kan väl säga som så att man har vant sig med åren. Jag tycker det är jättebra att han rör på sig och är tacksam för det, hellre det än någon som ligger på sofflocket och aldrig pallar röra på sig. Däremot kan ju Tobbes små idéer vara en aning dumdristiga ibland i mitt tycke. På senare år har han velat prova på lite andra sporter. Han köpte bland annat en trial-motorcykel, en motorcykel utan sadel som man gör olika balanstrix med. Det blev även lite crosskörning i skogarna där vi bor och en del cykling mellan varven. Tobbe och kompisen Jocke började även med multisport, dvs. cykling, löpning och paddling och var igång på fullt allvar ett tag, med tävlingar och allt. Sen kom väl lite familj och ett par bebisar ivägen om man säger så och för tillfället så ligger det på hyllan. Däremellan köpte Tobbe en surfingbräda, en speciell sådan, som är större än de vanliga, där man står upp och paddlar med en paddel. Den ger han sig fortfarande ut med i bland.
Näst senaste idéen som Tobbe läst om i någon tidning och bara var tvungen att prova var att härda sina fötter och lära sig att gå och springa barfota. Skulle tydligen vara jättebra för springtekniken. Jo, det gick väl sisådär för Tobbe är en man med mycket känsliga fötter. Fast så hittade han då ett par slags skor som är supertunna och ska liknas vid att man är barota, bara det att det ändå skyddar från den värsta smärtan. Ser typ ut som ett fotspår av "Bigfoot". Dessa skor har han använt flitigt, men om fötterna har härdat det vet jag inte. Tycker han verkar lika känslig som innan. Allra senaste idéen som min käre make även här läst om i någon smart sporttidning är, håll i er nu, att lära sig gå på lina! Ja, ni läste rätt, att gå på lina. Ska tydligen vara det senaste inom sportväg, ja vad vet jag?! Så igår spände han upp ett rep mellan ett par träd här hemma och började träna för fullt. Jalmar och jag tittade på med stor förundran kan jag säga. Såg helt livsfarligt ut, som om han skulle bryta fotlederna vilken sekund som helst. Vi får väl se hur det går med detta lilla projekt då. Undrar just vad som blir nästa idé.........

1 kommentar:

  1. Alltid har han nåt nytt och tokigt på gång din man! Men vi gillar honom!

    SvaraRadera