fredag 30 oktober 2009

Alla Helgons helg

Sista helgen i Oktober och början på November, "Allhelgonahelgen" eller "Halloween" för vissa. För min del är det i alla fall Allhelgonahelgen och det tror jag de flesta av er också kallar den för. Hörde på radion idag att 90% av Sveriges befolkning firar inte Halloween, kan tänka mig att det är lite roligt för barn som klär ut sig och så, lite spännande när det är mörkt och kusligt, men inte mer. Det är väl det stora landet i väst som står för det firandet skulle jag tro.
För min egen del så har just denna helgen fått extra stor betydelse då Jalmar föddes på Allhelgonadagen den 1 November förra året. Tänk att vårt lilla pyre blir ett helt år på Söndag, var sjutton har den tiden flugit hän?! Idag har vi inhandlat en stor pumpa som Tobbe och Jalmar mer än gärna roade sig med att göra vid här i eftermiddags. Vi tänkte att vi skulle göra det till en liten tradition för Jalmars skull runt hans födelsedag, att vi åker och köper en pumpa som han får välja ut och sen bestämma hur den ska utformas. Än så länge är han lite för liten för det, så pappa Tobbe fick välja utseende på den. Fin blev den i alla fall när de var klara och nu pryder den vår trappa där ute i höstmörkret. Jalmar tyckte det var hur kul som helst och lekte en bra stund med allt pumpainnehåll. Han konstaterade dock att den inte smakade så gott och det blev en hel del städning efteråt.
Jag och Tobbe har alltid kört ut till kyrkogården under denna helg, när mörkret lagt sig, för att tända ett ljus och hedra de som gått bort. Det är så himla stämningsfullt och vackert där med alla ljus, verkligen en fin stund att kunna ägna de som gått bort en tanke. Jag tänder alltid ett ljus på min mormors och morfars grav. Skulle hemskt gärna velat tända ett ljus på min farmors och farfars grav också, men den finns uppe i Gislaved, så det går tyvärr inte. Får ägna dem en varm tanke i stället. Min älskade lilla farmor gick bort ett par månader innan Jalmar föddes förra året. Konstigt det där, men ändå som om det är meningen på något vis, när ett liv slocknar så tänds ett nytt.

3 kommentarer:

  1. Hoppas att ni får ett mysigt födelsedagsfirande i morron!! Krama Jalmar o gratulera;-)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Ska man inte fixa pumpan ute, så man slipper städa så mkt ;)
    Låter iaf hur mysigt som helst!
    Kommer ihåg de som igår, när Tobbe ringde å berättade att Jalmar kommit :) 1 nov, va vad det jag sa ! :)
    Ha en toppen dag imorn! Love<3

    SvaraRadera
  3. Hej Jalmar! Ett stort grattis till dig på 1 årsdagen! Önskar Linn med familj

    SvaraRadera