söndag 25 oktober 2009

Filmtajm

Jag och Tobbe kollar rätt så mycket på film, det har vi alltid gjort. Tycker det är så mysigt att kura ihop sig i soffan tillsammans och bara vara. Speciellt vinterhalvåret blir det en hel del film-tittande, det är ju som gjort för det.Vi har väl lite olika smak när det gäller valet av film, så oftast blir det att vi hyr ett par, tre stycken åt gången så vi båda blir nöjda. Numera får man ju även behålla filmerna en vecka åt gången och det är bra om man ska hinna se alla. Tyvärr tycker jag att det är väldigt sällan som man ser en riktigt, riktigt bra film. Av alla de man ser, så är några dåliga, många helt ok och sevärda, men endast en liten del är så pass bra att de blir ens favoriter.

Tobbe gillar mest action och då menar jag riktigt action, som typ såna där karatefilmer och där de skjuter och spränger stup i kvarten. Jag kan också gilla actionfilmer, men det finns gränser dock. Inga karatefilmer för min del, nej tack. Jag är nog lite allätare tror jag. Kan tycka om komedier, romantiska och typiska tjejfilmer, men även historiska filmer, skräckisar och verklighetstrogna. Tycker även om lite mer overkliga filmer såsom Batman, Sagan om ringen-triologin, Harry Potter, Spiderman, Twilight eller varför inte 300.

Sen har väl alla mer eller mindre sina favoritskådesspelare också. Jag har alltid varit lite småfrälst i Josh Hartnett, tycker han är en duktig skådis med bredd i det han gör och sen ska jag inte sticka under stolen med att han är väldigt fin att titta på också. Andra favoriter är Will Smith, Jim Carrey, Heath Ledger (r.i.p), Uma Thurman, Ethan Hawke, Leonardo di Caprio, James Franco, ja, listan kan göras lång.


Några av mina absoluta favoriter är:
  • Braveheart -enligt mig den bästa filmen som någonsin gjorts. Historien, kärleken, den underbara musiken, språket och den vackra miljön. Har sett den tusen gånger säkert och kan ändå fortfarande gråta när jag ser den, tröttnar aldrig!
  • Blood Diamond - skrämmande men så himla bra, sann film om barnsoldater i Afrika, med Leonardo Di Caprio, stark film som lämnar starka intryck, bra skådespeleri.
  • Into the Wild -har rescencerat den tidigare här, också en sann historia, där man inser att pengar faktiskt inte är allt här i världen.
  • Tristan och Isolde -underbar kärlekshistoriefilm med vackra människor som berör, inte ett öga torrt här inte.
  • Troja -Fascinerande och välgjord film med bra skådespelare. Även om man känner till historien kring Troja sen innan, så blir man ändå helt fängslad.
  • Brokeback Mountain -vacker film i underbar miljö. I mångas ögon lite småperverst med homosexuella, men i mitt tycke en fin film där man skildrar olycklig, förbjuden kärlek på grund av en massa fördomar i samhället.
  • Om en pojke -humorn i denna är helt i min smak, älskar denna och har sett den ett x antal gånger, men har även en allvarlig sida om mobbing, att vara ensamstående förälder och att pengar inte gör en lyckligare.
  • Mozart and the Whale -har ni inte sett denna så kan jag varmt rekommendera den. Lättsam film med bra skådespeleri (bla. Josh Hartnett), handlar om två autistiska personer som blir förälskade och hur de möter vardagen i ett samhälle som inte riktigt är anpassat för dem.
  • Döda poeters sällskap - en gammal klassiker med Ethan Hawke och Robin Williams som heller aldrig blir för tråkig för att se.

Vilka är era favoritfilmer?

6 kommentarer:

  1. Hej Frida!!
    Har inte sett alla filmer du listade, men håller med om att många av dem är bra. Thomas favorit är också braveheart...Har han inget för sig en helg kan han mycket väl sätta sig o titta på den...Att han aldrig tröttnar;-) Min favoritfilm heter "dagboken", eller på engelska"The notebook". Den är fantastiskt bra, så jag rekommenderar den varmt;-)
    Ha d gott!! Kram Linda (i Tyringe)

    SvaraRadera
  2. Hej! Det var längesen vi kurade ihop oss i soffan och tittade på en film. Det borde man göra oftare. Tristan och Isolde är verkligen jätte bra. Precis som Linda (i Tyringe) Så hör "dagboken" till mina favoriter, det är fantastisk bra. Annars är jag nog med en allätare som framförallt gillar svensk film. :) Ha det bra på backen! Kram

    SvaraRadera
  3. Mina är såklart Dirty dancing och Pretty woman. Kanske inte så otippat?! Har sett dom mer än 100 gånger var, och jag överdriver inte.

    SvaraRadera
  4. hej Fridis! :)
    Vet i tusan vilken min favis e :P
    Men igår såg vi en film, värt att rekommendera. State of play.

    SvaraRadera
  5. "Åter till Cold Mountain" och "Freedom Writers" är fina. Men musik och dansfilmer är nog det bästa, typ "Dreamgirls", "Save the last dance", "Honey" & "Step up" :)

    SvaraRadera
  6. Verkar som "The Notebook" är bra, kanske ska ta mig en titt på den snart. Har hört talats om "State of play" så det får kanske bli en titt på den också, så bra med tips=)!"Åter till Cold Mountain" är himla bra! "Dirty Dancing" och "Pretty Woman" är absolut riktiga klassiker som alltid funkar.

    SvaraRadera