lördag 3 oktober 2009

Sugen på att resa igen

Jag älskar visserligen hösten och allt den bär med sig. Även regniga, blåsiga höstdagar tycker jag har sin charm, då man kan kura ihop sig i soffan med en kopp te och en bra bok. Vid den här tiden varje år får jag trots det alltid ett sug och en längtan efter att ge mig ut i världen och upptäcka nya ställen som jag ännu inte har besökt. Det är ganska så exakt två år sen vi var ute och reste sist och då bar det av till Kansas och Kalifornien, USA. De senaste två åren har denna längtan inte varit lika stark som den brukar och det har ju sina anledningar, vi har såklart fått det finaste man någonsin kan önska sig, vår lille prins Jalmar. Det är först nu som den där känslan börjar komma krypandes igen och jag skulle mer än gärna tagit med mig lilla familjen på en långresa. Kruxet är väl att man har så mycket annat som ska hinnas med och som måste prioriteras, främst huset som bara är halvklart på insidan. Sen jobbar Tobbe väldigt mycket just nu och det hade nog inte varit så populärt om han hade tagit semester mitt i allt.
Thailand
Mexico
Jag älskar verkligen att resa, det ger någons slags tillfredställelse som är svår att beskriva. Det är så fascinerande att få uppleva nya platser i världen, andra kulturer och en helt annan livsstil än den man är van vid här hemma i Sverige. Visst är Europa fint och har sina små smultronställen lite här och var, men jag och Tobbe älskar att åka på riktiga långresor om vi får välja. Innan Jalmar kom så reste vi en gång om året ungefär. Det blev ett par resor till Europa typ Cypern och Grekland men även Thailand, Mexico, Kenya och USA. Vi blev helt kära i Mexico, vilket underbart land. Vackert, trevliga människor, massor att upptäcka och utforska, supergod mat (stark, mmmm) och fascinerande kultur. Skulle gärna åka dit igen, men det finns så många andra ställen vi skulle vilja besöka först så vi får väl se när det blir av. Även USA är ett fantastiskt land med några riktiga guldkorn såsom San Francisco, delar av Los Angelses och natursköna Kansas. Kenyaresan var verkligen ett minne för livet med safari och allt och Thailand är ju alltid Thailand. Några ställen som jag gärna skulle vilja besöka är Galapagosöarna, Peru och Västindien.
Santa Monica, LA
Naturen och djurlivet på Galapagosöarna, som tillhör Ecuador, ska tydligen vara något av det vackraste i världen. Endast fem av de 19 öarna är bebodda och öarna är även naturreservat, vilket gör att det är en av de få platser i världen där djuren inte hotas av människan. Skärgården ska vara otroligt vacker och man kryssar runder kring allt från pingviner, sjölejon, leguaner och jättesköldpaddor till valar och hajar. Många dykare och snorklare beger sig hit på grund av det fantastiska havsriket.
Galapagos
Peru är ett land som jag alltid har velat åka till. Jag fascineras av landets kultur som härstammar långt tillbaka från Inkaindianerna. Tänk att få vandra längs Inkaleden i bergskedjan Anderna och besöka Machu Picchu, den glömda staden, som ligger på en 500 m hög berstopp och som byggdes upp av just indianerna. Mer kulturellt och historiskt än så kan det knappast bli. Machu Picchu tillhör faktiskt ett av världens sju underverk. Fortfarande idag består halva Perus befolkning av indianer.
Machu Picchu, Peru
Västindien skiljer sig lite från de andra två ovanstående resmålen. Jag skulle vilja åka dit bara för att havet och stränderna ska vara så vackra där och helt enkelt bara för att sola och bada, nice! Visst låter det lockande med Jamaica, Bahamas, Haiti eller varför inte Aruba?!
Aruba, Västindien
Jag tror absolut att man kan ta med sina barn på långresor, varför inte?! Klart att det kanske krävs lite mer planering än vanligt och att man får anpassa utflyktsmålen efter barnen, men visst går det. Vet till exempel en familj i Sösdala som backpackade med sina tre barn (alla under 7 år) både i Thailand och Sydamerika och det gick hur bra som helst. Jag känner ju dock att jag vill vänta lite med äventyrsresor tills Jalmar blir större, men en långväga sol- och badsemester hade inte suttit helt fel!

1 kommentar:

  1. Självklart kan man resa med sina barn! Ännu roligare att göra de när dom kommer att minnas det:)
    Gissa om man blir sugen på att resa nu :P
    Puss vännen /Mia

    SvaraRadera