måndag 5 oktober 2009

Chai te

Kaffe i all ära, tro mig, jag hade inte överlevt utan, men nu när höstmörkret kryper sig på och man sitter där i soffan med en filt och kurar framför tv:n, så är det faktiskt helt underbart gott med en stor kopp te. Avkopplande är det också och man kommer liksom i höststämning.

Just nu är både jag och Tobbe inne i en "tedrickar-period", i alla fall kvällstid. Inget skulle kunna få mig att ta bort mitt älskade morgonkaffe, nä, tro inte det för all del! Kaffet kommer alltid som nummer ett. Hur som helst, jag tror jag är en liten periodare vad gäller te. Sommartid tycker jag alltid att det är för varmt för denna dryck, men som sagt, höst och vinter funkar det alldeles utmärkt. Nu är det som så att vi har upptäckt det absolut godaste teet i världen och det är beroendeframkallande! Det heter Chai te.

Chai te finns i lite olika versioner, bland annat svart och grönt. Finns även att köpa från olika varumärken, men vi har i alla fall blivit extremt förtjusta i Friggs gröna Chai te. Vad jag förstått så härstammar detta te från Indien och betraktas som en nationaldryck där. Det speciella med Chai te är kryddblandningen, den är helt enkelt ljuvlig och består bland annat av kanel, kardemumma, apelsin, ingefära, kryddnejlika och koriander. Lite julkänsla över det, men tro mig, det känns helt rätt att dricka det även en ruskig höstkväll. Tror man måste smaka det för att förstå hur gott det är. Chai te ska helst serveras med mjölk (varm eller kall) och honung. Tydligen så har denna dryck även blivit en ersättare åt caféernas kaffe latte, då det serveras Chai latte med skummad varm mjölk, mmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar