tisdag 11 augusti 2009

Alfapet


Varför heter det egentligen Alfapet?? Låter så dumt när man säger det, borde ju vara Alfabet i stället. Finns det någon som har en bra förklaring så lämna gärna ett inlägg här nedan. Hur som helst, trots ett antal vuxenpoäng, så är det ett himla trevligt spel tycker jag. Har inte spelat det mer än tre-fyra gånger än så länge, men hur kul som helst.

Jag och Tobbe satt här hemma i går kväll och hade inget att göra, då han föreslog att vi skulle spela Alfapet. Det tog en liten stund innan geniknölarna började ta fart, men när man väl kom in i det så fick verkligen hjärnan gå på högvarv. Vi satt ett par timmar och spelade, tiden bara rann iväg även om det bara var vi två. Lite mer socialt än att bara sitta framför tv:n och glo, som man gör de flesta kvällar tillsammans. Sen känner jag att jag har tappat så mycket från min lärarutbildning då svenska är ett av mina grundämnen och Alfapet är ju ett genialiskt sätt att öva upp sig igen på! Mycket dolt som grävs fram långt där innanför pannbenet och man lär sig en hel del. Måste ju lite skadeglatt även tillägga att jag vann förresten!


Svårast är att hitta ord som börjar på eller innehåller q. Vad sjutton börjar på q?! Eller ord med z förrutom zebra och zoo och ord med x? Jag var faktiskt inne och kollade på nätet idag, nyfiken som jag är. Hittade bland annat qigong, queer (trodde det var amerikanskt slangord) och quorn (borde väl jag vetat som är vegetarian) på q. På z finns hur mycket som helst, som till exempel zink, zenit, zooma, zigenare, zombie och zappa. Tänk att det finns ett ord som heter "zappa" enligt Svenska Akademins Ordlista, trodde det var ett slangord. Tänk så många ord som tillkommit sen man var liten, inte fasiken visste man vad zenbuddhism eller xantippa (argsint och grälsjuk hustru) var på den tiden?! Utvecklingen går verkligen framåt i dagens samhälle!


Så är ni uttråkade eller bara inte har något att göra, kör en omgång Alfapet vet jag! Har ni inget så kom gärna hit och spela med oss, vi lovar att bjuda på fika=)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar