fredag 7 augusti 2009

If you´re going to San Francisco


Tobbe "Zoolander, Blue steel", Ida, Henke, Ingrid o Benny på
Pier 39. Jag och brorsan i en galen hattaffär
Är det någon stad i världen som jag skulle kunna tänka mig att besöka igen så är det definitivt San Francisco. Shit, vilken fantastisk stad, man förälskar sig i den bara man sätter ner fötterna där alltså! Inte alls så amerikaniserat (och snobbigt!) som i L.A, utan en mysig atmosfär med sköna människor från hela världen. Sen ligger staden ju helt underbart vackert vid havet och alla dessa backar den är uppbyggd på och alla vackra hus där finns.

Alcatraz och Pier 39, Fisherman´s Wharf. Stora kontraster, storstad och naturliv
Jag, Tobbe, min bror Benny, hans fru Ingrid och mina brorsbarn Ida och Henrik gjorde en liten tripp till USA hösten 2007. Vi var först i Kansas och hälsade på släktingar sen reste vi vidare till Kalifornien, där vi först var i San Francisco och bilade sedan kuststräckan ner till Los Angeles.

Fängelsehytt på Alcatraz
När man väl är i San Francisco så tycker jag definitivt att man ska åka och kolla på alla sevärdheter där finns. Turist, javisst är det så, men absolut värt det. Nummer ett som man ska besöka, enligt mig då, är stadsdelen Fisherman´s Wharf. Det ligger precis ute vid havet, hur mysigt som helst att strosa runt i. Väl där, så bör man passa på att äta på en av restaurangerna nere vid Pier 39, där man kan äta nyfångad fisk och skaldjur i alla former och varianter. Jag kan säga att det var den godaste middag jag någonsin ätit i mitt liv! Vid Pier 39 har de en massa roliga affärer som man måste kolla in. Likaså ta lite turistfoton på alla sjölejon som ligger och gassar i solen/Golden Gate bron/Alcatraz.

Lombard Street, kolla in utsikten! Jag och Tobbe vid Nob Hill
Nummer två som man måste besöka är Alcatraz, det går båtar ut från Fisherman´s Wharf. Väl där får man ett par hörlurar och en bandspelare där de berättar om olika händelser som utspelat sig. Även om det är mycket turister där, så går alla omkring knäpptysta och lyssnar i sina hörlurar och man får en lite läskig känsla längsmed ryggraden. Väldigt kuslig stämning att gå runt där inne och se alla fängelseburar och veta att många hemska, grymma män suttit där inne. Nästan så man kände deras blickar på sig. Det har ju skett ett antal mord där och sen var bland annat Al Capone en av de som satt fängslad där.

Golden Gate
Nummer tre som jag tycker att man ska besöka är Redwood Nationalpark, som ligger strax utanför staden. Då kan man slå två flugor i en smäll och köra över Golden Gate bron när man ska dit. Vi gick en lång runda i skogen med de enorma träden. Det kändes som att vara i en saga, där man var en liten myra omringad av dessa gigantiska träd, riktigt häftigt!
Mörk bild, men kolla in brorsan så liten han är i jämförelse med trädet
Nummer fyra är den kända Lombard Street, världens krokigaste gata. Fattar inte att man kan bygga en sån krokig gata alltså, men oj vilken utsikt där är, nice! Nummer fem ska man definitivt åka runt och kolla på alla de victotianska husen, speciellt på Nob Hill, som är kända från en massa filmer som spelats in där, fantastiskt vackra. ChinaTown är den stadsdel där det bor flest asiater och är den största chinatown utanför Asien. Jättefina miljöer, man kan nästan tro att man är i Kina. Passa på att äta sushi där, supergott!

Lombard Street
Något som man också måste göra om man besöker San Francisco är självklart att åka spårvagn, hur kul som helst i dessa enorma backar. Annars så tycker jag att man bara ska gå runt och njuta, shoppa lite (eller mycket), äta gott och insupa den härliga atmosfären. Hoppas ni har fått en liten inblick i denna underbara stad. Jag rekommenderar varmt er att åka dit om ni är sugna på att besöka en storstad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar