onsdag 19 augusti 2009

Skrämmande fakta

Eftersom Tobbes minsta brorsa Alexander ligger i lumpen och kommer att göra det ett år, så har vi passat på att låna hans Playstation 3. Jag förstår kanske mig inte riktigt på det, men tydligen så ska det vara betydligt bättre bild om man har det och samtidigt ser på dvd:s som är speciellt för Ps3. I alla fall så fick vi med några filmer och bland annat då en hel dvdserie med olika naturfilmer filmade från olika klimat som till exempel öknen, antarktis, grottor, regnskog osv. Helt fantastiskt filmat och man blir helt fascinerad av hur vacker vår värld egentligen är. Men när vi sitter där i vår soffa och kollar och fascineras över all natur och alla fina djur, jag och Tobbe, så slår det mig att allt detta kanske inte finns kvar när Jalmar är vuxen. Hemska tanke, men tror det ligger mer sanning i det än vad man vågar erkänna för sig själv. Jag kollade lite på WWF:s hemsida och det är verkligen sorgligt när man läser det. Visste ni att.....
  • 2/3 av världens isbjörnar kan vara borta vid år 2050 på grund av att havsisarna sommartid kommer att smälta bort i stora områden i Arktis.
  • Idag finns det omkring 3500 vilda tigrar kvar i världen jämfört med i början på 1900-talet då det fanns 100 000! Tjuvjakt är det största hotet mot tigern, då man använder malda tigerben i orientalisk medicin.
  • Idag finns det inte mer än 1600 jättepandor kvar på grund av att människan har huggt ner skogarna de lever i.
  • Gorillor och schimpanser är allvarligt utrotningshotade och kommer antagligen att försvinna helt inom en snar framtid. Detta för att så kallat "bushmeat" blivit otroligt populärt på lyxrestauranger världen över.
  • 8 av 13 valarter är utrotningshotade, dels för miljön, dels för tjuvjakt.
  • Det finns bara 25000-40000 lejon kvar i Afrika idag.
Ja, detta var bara en liten del av den fakta jag hittade på WWF:s hemsida. Skrämmande tycker jag! Jag vill ju att Jalmar ska växa upp i en värld där man bryr sig om djuren och naturen och att allt det där fantastiska ska finnas kvar när han blir stor. Tyvärr betyder pengar och makt för mycket i dagens samhälle och då bryr man sig inte om tigern eller isbjörnen lever om 20 år eller inte. Man hör och läser varje dag om hur illa ställt det är med världen osv, men hur många tar egentligen det på allvar?! Jag hoppas i alla fall att det blir bättre i framtiden, men först måste nog var och en tänka på vad man kan göra för att bidra med en bättre framtid till våra barn. Om man inte kan påverka världen så kan man åtminstone påverka sig själv och sin omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar