fredag 14 augusti 2009

Synfel -ett dyrt kapitel

Mina första glasögon fick jag på högstadiet någon gång. Jag gillade inte alls det utan tyckte det var extremt fult med glasögon, så därför använde jag inte heller dem mer än hemma. Likadant var det när jag gick gymnasiet, då skulle man ju vara hipp och ett par glasögon passade definitivt inte in i bilden på min image, så därför använde jag inte dem i skolan alls. Nu i efterhand var det förstås väldigt dumdristigt gjort, då synen bara blev sämre och sämre ju mer jag ansträngde den utan glasögonens hjälp. Jag började märka att jag inte längre kunde läsa texten på tv:n och heller inte när läraren skrev på tavlan, vilket gjorde det hyfsat svårt att hänga med på lektionerna. När jag så i trean på gymnasiet fick linser för allra första gången så var det som en helt ny värld öppnade sig! Oj, jag kunde ju verkligen se allt, vilken otrolig befrielse det var! Och som man tittade på allt och alla med nya ögon, var det omgivningen och folk såg ut!

Idag skulle jag aldrig klara mig utan mina linser och inte utan glasögonen heller för den delen. Jag tycker att det är ganska snyggt med glasögon faktiskt. Finns så många snygga bågar som passar till alla ansiktsformer och utseenden. Vissa personer passar till och med bättre i det än utan, som till exempel min käre man, han är ju jättefin i sina brillor. Sen är det ganska bekvämt att bara ta på sig glasögonen, jämfört med linserna som kan va ganska meckigt ibland. Däremot måste jag ändå säga att jag föredrar linserna. Skärpan är mycket bättre, man ser i alla vinklar och vrår och det blir aldrig imma eller regn på dem.

Undra egentligen hur mycket pengar man lägger ut för något så livsnödvändigt som sin syn? Tänk om man hade haft perfekt syn, så mycket pengar man hade sparat alltså! Jag var hos optikern idag och bara synundersökningen (som man måste göra titt som tätt) och ett paket halvårslinser med linsvätska går ju på närmre 1500 spänn. Tänk så mycket det blir på ens livstid. Sen tillkommer att man måste byta glasögon lite då och då. Sist jag köpte glasögon gick det på 4000kr. Visserligen så kan man ju välja ett par billigare bågar, men jag tycker att ska man ändå köpa nya så ska man köpa ett par som man vill ha och som sitter snyggt på en. Med andra ord en hel jäkla förmögenhet som man slänger ut på sin syn! Hade gärna haft de pengarna till något annat kul, men som sagt, det är ju nödvändigt. Funderar starkt på en ögonoperation, som inte kostar så himla mycket faktiskt (med tanke på hur mycket pengar man ändå slänger på synen), typ. 15000 per öga, men det finns ju alltid en risk att det inte blir bra.

Hur som helst, jag har haft samma synskärpa i nästan 10 år nu, men har det senaste halvåret tyckt att jag ser sämre. Har även haft rejäl huvudvärk den senaste tiden. Det visade sig att på detta halvåret hade synen försämrats avsevärt mycket, till och med så optikern reagerade. Från -4, 75 (det är mycket bara det!) till -5,25 på båda ögonen. Lite läskigt är det allt, att den har ändrat sig så mycket. Jag frågade optikern hur mycket synfel man kan ha innan man blir blind, men han sa att jag kan vara lugn än så länge, de linserna som jag har finns till -20!

1 kommentar:

  1. Jag har hört att synen ofta försämras under tiden man är gravid...kanske därför din syn försämrats. Det var likadant för LillEva.

    SvaraRadera