onsdag 12 augusti 2009

Mitt val som vegetarian

Eller ska jag kanske skriva "fuskvegetarian"?! Ni som känner mig väl, vet ju att jag är en sann djurvän och har varit sedan jag föddes typ. Vet inte varför, men har alltid känt ett speciellt band till djur och de ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det absolut värsta jag vet är djur som på något sätt far illa, försvarslösa djur som inte har en chans att kunna försvara sig. Eller så försöker de försvara sig, men har inte en chans mot oss människor. Jag tror absolut att djur, precis som vi människor, har en själ, känslor och framför allt känsel!

Utifrån vad jag läst, sett och även pratat med folk som arbetar inom slakteribranchen, så är det uppenbart att djur som går till slakt inte hanteras speciellt varsamt. Faktum är att på ett slakteri bryr man nog inte sig så mycket om hur djuren känner eller hanteras över huvud taget, de ska ju ändå dö. Likaså hanteringen av djuren i transporterna till slakteriet.
Enligt mig så är detta är fruktansvärt grymt och därför gjorde jag också valet att bli vegetarian. Jag är ingen militant vegetarian och har inget behov av att påverka andra heller, men för min egen del så känns det mycket bättre att inte bidra till djurens lidande. För lider, det är jag helt övertygad om att de gör.

Fisk och skaldjur äter jag eftersom de inte har samma utvecklade hjärna som andra djur och kan då heller inte känna på samma sätt. Ska kanske tillägga att jag endast köper fisk som är krav-märkt. Jag äter även ägg, men givetvis bara från frigående höns. Sen kan man kalla det för fuskvegetarian eller vad man nu vill, då jag faktiskt äter viltkött ibland, men
bara som min pappa eller någon i hans jaktlag har skjutit. Detta för att jag vet till 100% att djuren inte har lidit en enda sekund, utan dött direkt på plats ute i naturen.

Tobbe har ju också på senare dagar gått över till min linje. Däremot får Jalmar kött i sin kost, ett val som vi gjort eftersom vi tror att han behöver den näringen som kött innehåller. Visserligen är utbudet av vegetariska alternativ stort i affärerna idag, men näringsmässigt så kan det inte jämföras med kött. Jag vill heller inte att Jalmar ska särbehandlas på framtida förskola/skola, utan han ska få äta den maten de andra barnen äter. När han sen blir så stor så han förstår innebörden av varför man blir vegetarian så ska han själv få göra det valet. Jag lagar inte någon extra mat till honom, utan han äter det vi äter hemma. Ibland blir det kött (vilt), ibland fisk och ibland vegetariskt. Han verkar gilla det mesta och skönt är ju det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar