torsdag 27 augusti 2009

Körde över en orm

Och hur stor är sannolikheten att man kör på en orm i Sverige då?! Inte alltför stor skulle jag tro! Ska väl vara jag till det, antar jag.

I alla fall, jag och Jalmar hade varit hemma hos mina föräldrar en runda och var på väg hem i vår nya fina Kia. Jag kommer körandes i 70 km/h strax utanför Sösdala, får precis möte med en bil samtidigt som jag ser något svart som verkar ha bråttom i ögonvrån på höger sida. Tänkte att det är väl min vanliga otur att köra på oskyldiga små djur och hade alltså inte en chans att väja. I samma sekund som jag kör över "det oskyldiga lilla djuret" ser jag att det är en stor, svart orm, med betoning på stor! Shit, jag måste ha sett fel tänkte jag direkt! Har bara sett en orm i det fria här i Sverige i hela mitt liv och det var en liten huggorm som hästarna hade trampat ihjäl i hagen. Hur stor är då risken att en stor svart ringlande sak dyker upp precis utanför Sösdala och att jag dessutom kör över den?!

Av ren nyfikenhet så var jag tvungen att vända om och köra tillbaka för att kolla och mycket riktigt, där låg ormen. Feg som jag var, så vågade jag faktiskt inte gå ut och se om den var död för den var verkligen stor och jag visste ju inte vad det var för sort heller. Den låg i alla fall helt stilla så jag antog att den var död.
Lite senare ringde jag till min pappa för att berätta om den lilla incidenten och han skulle stanna och kolla till ormen, då han ändå hade vägarna förbi. Han ringde tillbaka sen och kunde bekräfta att det var en snok, den var stendöd och det var den största snok han någonsin sett!!

Längs den vägen brukar det vara många som tar promenader med sina hundar, springer eller cyklar, tänk att stöta på den där stora ormen (levandes alltså). Visst, den är kanske inte farlig, men ändå, lite läskigt tycker jag nog att det är och då har jag egentligen ingen ormfobi alls. Stackars orm, den skulle ju bara över vägen och så blir den ihjälkörd av mig. Fast det var ju ändå tur att det inte var en hare (har redan kört på ett par stycken tyvärr, hemskt) eller ännu värre en katt (hemska tanke). När jag körde hem från mina föräldrar igår, så kunde jag inte låta bli att stanna till och ta en bild på den store, stackars ormen som fortfarande låg kvar vid vägen. Så alla känsliga läsare, scrolla inte ner längre på sidan, för här kommer bilden!


2 kommentarer:

  1. Men shit vilken stor orm! Fy vad läskigt! Ser inte snäll ut. : )

    SvaraRadera
  2. FY FAN!!!! Jag hatar ormar, och jag gjorde misstaget att bläddra ner och såg bilden... Usch...ryser i hela kroppen nu... Ormar är djävulens avkomma! ;)

    Kram

    SvaraRadera